Leger Uten Grenser er en humanitær organisasjon som gir livreddende medisinsk nødhjelp til mennesker i kriser, konflikter og katastrofer over hele verden. De har behov for et designsystem som gjør det mulig for ansatte og samarbeidspartnere å lage konsistent og gjenkjennelig kommunikasjon på tvers av digitale og trykte flater.
Innsiktsfasen
Før designfasen gjennomførte vi en brand audit av Leger Uten Grenser sin nettside. Vi identifiserte styrker som tydelig bildebruk, mye luft mellom elementene og generelt solid innhold, men analysen viste også områder som kunne forbedres.
Fargene ble brukt inkonsekvent, sterke farger konkurrerte om oppmerksomheten, og det var mangel på tydelig call-to-actions og typografisk hierarki. Denne innsikten la grunnlaget for videre designarbeid og prioriterte tiltak som styrket både brukeropplevelsen og merkevaren.
Vitnesbyrd: Vi snakker ut
Leger Uten Grenser er for mange først og fremst kjent for medisinsk nødhjelp i kriser og katastrofer, ved krig og epidemier. Men organisasjonen har også et tydelig mandat om å synliggjøre humanitære kriser og skape debatt – fordi færre dør når flere vet. Organisasjonen ble grunnlagt i Frankrike i 1971 av leger og journalister. Denne kombinasjonen la grunnlaget for at Leger Uten Grenser, i tillegg til å gi livreddende nødhjelp, også driver med témoignage – å vitne om og varsle om det de ser i felt.
Designfasen
Designsystmet vi leverer skal være enkelt å bruke, raskt i drift og robust nok til å fungere selv uten sterke bilder. Og alle elementene skal jobbe sammen for å gi mest mulig impact til kommunikasjonen deres.
Det visuelle konseptet reflekterer Leger Uten Grenser sin unike kombinasjon av medisinsk ekspertise og journalistisk formidling. Sort-hvitt og typografi/grid representerer den journalistiske delen, mens rødt symboliserer handlingskraften. En animert rød prikk binder elementene sammen, fremhever nøkkelpunkter og leder oppmerksomheten på samme måte som nyheter prioriteres i en redaksjon.
Glemte kriser
Mange kriger, konflikter og humanitære kriser får liten oppmerksomhet i norske medier, selv om konsekvensene er store. I dette prosjektet har vi designet en “news desk” som hjelper organisasjonen å prioritere og fremheve alle sakene, slik at viktige historier ikke går tapt.
Donasjonsskjema som reflekterer alvoret
Vi donerer penger til en organisasjon som aktivt trår til under krig og konflikt – som risikerer livene sine for å gi livreddende helsehjelp til dem som trenger det mest. Deres donasjonskjema bør reflektere alvorligheten i situasjonen, og samtidig skape et visuelt skille fra andre humanitære aktører som Røde Kors og Redd Barna.
Vi introduserte derfor et donasjonsskjema med mørk bakgrunn, der rød benyttes bevisst som handlingsknapp og nøkkeltall. Den mørke bakgrunnen signaliserer krise og alvor, og setter en helt annen stemning enn de lyse og varme skjemaene man ofte forbinder med veldedige organisasjoner.
Gridsystem
Vi har utviklet et modulært gridsystem for trykksaker som plakater, rollups og andre flater. Målet er å gjøre det raskt og enkelt for teamet å produsere materiell med konsistent visuell struktur. Gridet tar utgangspunkt i logotekstens høyde, noe som sikrer at alle elementer forholder seg til samme proporsjoner og gir et harmonisk helhetsinntrykk.
Konsulentoppdrag hos Leger uten grenser
Under mitt første halvår som konsulent hos Leger Uten Grenser ble jeg på kort varsel bedt om å lage en utendørsbanner på togstasjonen ved Nasjonalteateret. Banneret fremhevet organisasjonens arbeid i Gaza og oppfordret til donasjoner, i kjølvannet av økt konflikt. Prosjektet krevde raske beslutninger og et tydelig visuelt språk som kunne fange oppmerksomheten på kort tid.



